Forschungsprojekte
Laufende Forschungsprojekte
Cross-linguistic influence in multilingual children and adults: evidence from the real-time processing of Romanian wh-questions
A. Bentea
2022 - 2027
5-year independent Research Grant Zukunftkolleg
Dyslexia and Bilingualism: The effects of dyslexia on second language reading development
The Dyslexia and Bilingualism: The effects of dyslexia on second language reading development project focuses on the interaction between the acquisition of a second language and dyslexia. We aim at investigating how second language learners develop and adapt reading strategies to the orthographic properties of the second language, and how late bilingualism interact with dyslexia.
The project is funded by the LFGF scholarship (1.10.2021 – 30.09.2024).
Investigators:
- Ilaria Venagli, PhD, Universität Konstanz (PI)
- Prof. Dr. Tanja Kupisch, Universität Konstanz (supervisor)
- Prof. Dr. Theo Marinis, Universität Konstanz (supervisor)
- Prof. Dr. Chiara Melloni, Universität Konstanz (supervisor)
Processing and Production in Heritage Speakers: The Role of Russian in Germany across Generations
RuGGe
B. Brehmer
2021 - 2024
DFG & RSF
Students' Perceptions of Inequality and Fairness
The project Students' Perceptions of Inequality and Fairness (PerFair) aims to describe and explain how perceptions of inequality and fairness develop among children and adolescents, and to analyze their consequences for educational as well as political attitudes and behavior. To do so, we bring together expertise from political science, sociology, linguistics, education science, and psychology. We pay particular attention to the interplay of different explanatory factors: individual characteristics like adolescents’ socio-economic backgrounds and their cognitive and language skills; the social influence of parents, teachers and peers; and the role of the institutional and regional context, e.g. characteristics of the school and neighborhood.
C. Diehl, A. Hachfeld, T. Marinis
2019 - 2024
Excellence cluster
Abgeschlossene Forschungsprojekte
Erasmus Mundus Design Measures in Multilingualism and Cultural Diversity
MultiDiverse
Theo Marinis
2022 - 2023
EU Erasmus+
Gender agreement in native and L2 French processing: Effects of structure and linear distance
A. Bentea
2022
An Online Investigation into Real-time Language Processing in Adult Heritage Speakers
A. Bentea
2021
Yerun
Processing and Production in Heritage Speakers: The Role of Disambiguating Cues
A. Bentea, T. Marinis, T. Kupisch
2021 - 2023
Marie-Curie
Teacher Education About Multilingualism
The TEAM project aims to educate pre-service and in-service teachers about various aspects of bilingualism that is often missing from their training. The project partners are all institutions with branches of Bilingualism Matters.
Konstanzer Wissenschaftler_innen: Theo Marinis, Ramona Baumgartner, Bernhard Brehmer, Elisabeth Süß, Angelika Golegos und Kaja Gregorc
2020 - 2023
Erasmus+
Website: https://team.amu.edu.pl/?page_id=542
YouTube: https://www.youtube.com/@TEAMultilingual
Moodle course: https://fon.wa.amu.edu.pl/moodle/course/view.php?id=4
German-Greek toolkit for Theory of Mind and Language in Autism
MiLA
2020 - 2022
DAAD (T. Marinis, A. Czypionka, A. Golegos)
Ethnic Policies – Remedy for Between-Group Inequalities?
T. Kupisch, A. Lloyd-Smith
2019 - 2022
Excellence cluster
Non-Canonical Questions in Early and Late Bilingual Language Acquisition
Im Projekt wird untersucht, wie ein- und zweisprachig aufgewachsene Kinder und Erwachsene rhetorische Fragen im Deutschen und Italienischen stellen. Der Fokus der Studie zum Spracherwerb liegt auf der Entwicklung der Sprachmelodie und des Satzbaus, insbesondere der Erwerb von Fragen.
Tanja Kupisch, Theo Marinis, Maria Francesca Ferin, Miriam Geiss
2019 - 2023
DFG F2111
The Multilingual Mind
The Multilingual Mind (MultiMind) ist ein internationales, multidisziplinäres und multisektoriales Forschungs- und Nachwuchsnetzwerk. Sein Ziel ist es, Mehrsprachigkeitsforschung durch multiperspektivische Verknüpfung entscheidend weiterzuentwickeln.
- Fokus: Sprachenlernen, Kognition und Kreativität
- Fokus: Sprachverarbeitung und das mehrsprachige Gehirn
- Fokus: Mehrsprachigkeit und Gesellschaft
- Fokus: Sprachentwicklungsprobleme bei mehrsprachigen Kindern
- Fokus: Mehrsprachigkeit im Kontext von Migration und Flucht
Konstanzer Wissenschaftler_innen und mit Konstanz assoziierte: Theo Marinis (PI), Tanja Kupisch, Tanja Rinker, Muna Schönhuber, Kaja Gregorc, Sergio Miguel Pereira Soares
2018 - 2022
Horizon 2020 research and innovation programme under the Marie Skłodowska Curie grant agreement No 765556
Mehrprachigkeit in der Schule
Im Fokus von Mehrsprachigkeit in der Schule liegen Aspekte der für den schulischen Erfolg wichtigen Bildungssprache. In den Fächern Deutsch, Biologie und Politik/Gemeinschaftskunde wird die Lehrersprache in unterschiedlichen Klassenstufen videografisch erhoben, analysiert und Empfehlungen für sprachsensiblen Unterricht abgeleitet.
Ramona Baumgartner, Erkam Ekinci, Frank Fuchshuber, Janet Grijzenhout, Svenja Kornher, Tanja Rinker
2016 - 2021
Ministerium für Wissenschaft, Forschung und Kunst, Baden Württemberg
ProLanguage
ProLanguage untersucht die zentrale Rolle von Sprache im Leben von Flüchtenden.
Theo Marinis (PI), Co-Investigators, University of Reading, Doug Saddy, Shirley Ann Reynolds, Federico Faloppa, Anthony Capstick
Co-Investigators, American University of Beirut: Tamer Amin, Lina Choueiri
Co-Investigators, University of Patras: Anna Roussou, Kyprianos Pantelis
Co- Investigators, University of Palermo: Dame Maria D’Agostino, Giuseppe Paternostro
Co-Investigators, European University Institut: Dr Gabriele Proglio
Non-academic partners: Mothertongue, Translators without borders, The Mikhulu Trust, Al Fanar Foundation, Bilingualism Matters Reading, Saint Andrew’s Refugee Services (StARS)
2016 - 2020
ESRC - DFID Grant
Multilingualism and Multiliteracy
Das Projekt MultiLila untersucht sprach- und ausbildungspolitische, sozioökonomische und regionale Faktoren des Bildungserfolgs in Indien anhand von sprachlichen Aspekten, Lesefähigkeit und mathematischem Verständnis.
Welchen Unterschied macht es, wenn Schul- und Familiensprache identisch oder aber divergent sind? Welche Rolle spielt dabei die Ausbildung der Lehrpersonen und ihr Sprachrepertoire? Das Forschungsdesign berücksichtigt auch Besonderheiten ländlicher wie städtischer Lebenswelten, im urbanen Kontext wird dabei die Situation von Kindern in sozioökonomisch günstigen bzw. herausfordernden Lebenslagen unter der Armutsgrenze untersucht.
Principal Investigator: Ianthi Tsimpli (University of Cambridge)
Co-Investigators: Suvarna Alladi (National Institute of Mental Health and Neuro Sciences, Karnataka), Theo Marinis (Universität Konstanz), Lina Mukhopadhyay (The English & Foreign Languages University, Hyderabad), Minati Panda (Jawaharlal Nehru University, New Delhi), Denes Szucs (University of Cambridge), Jeanine Treffers-Daller (University of Reading)
2014 - 2019
ESRC Research Grant No.: ES/N010345/1
AthEME
Das multinationale und multidisziplinäre Projekt AthEME (Advancing the European Experience of Multilingualism) erforscht kognitive, linguistische und soziologische Aspekte von Mehrsprachigkeit insbesondere im Gesundheits- und Bildungsbereich.
Konstanzer Wissenschaftler_innen und mit Konstanz assoziierte: Josef Bayer, Claudia Diehl, Constantin Freitag (Universität zu Köln), Janet Grijzenhout (Universiteit Leiden), Anne Gresser, Monika Lindauer, Theo Marinis, Tanja Rinker
2014 - 2019
EU FP7
Mehrsprachigkeit in Kita und Schule
Ziel des gemeinsam mit dem Schulamt Konstanz durchgeführten Transferplattformprojekts „Mehrsprachigkeit in Kita und Schule“ war die Erhebung des Wortschatzes und der Leseleistungen von mehrsprachigen, insbesondere italienisch-deutschen Kindern in Konstanz und Umgebung. Ergänzt wurde dies um Befragungen des pädagogischen Personals. Beides floss in den mehrteiligen Fortbildungszyklus für Kitas und Grundschulen ein.
Ramona Baumgartner, Frank Fuchshuber, Janet Grijzenhout, Tanja Rinker